Pınar Su,Çocuklarda Su Tüketimi,Çocuk sağlığı,su içme,su içme alışkanlığıÇocukların su tüketimiÇocukların sağlıklı gelecekleri için en önemli yatırımlardan biri erken yaşlarda su içme alışkanlığını kazandırmaktır.

Çocukların su tüketimi

Çocukların sağlıklı gelecekleri için en önemli yatırımlardan biri erken yaşlarda su içme alışkanlığını kazandırmaktır

Çocuklara sağlıklı bir yaşam için suyun önemi mutlaka anlatılmalıdır. Yetişkinlerin aksine çocuklar susadıklarının her zaman farkına varamayabilir. Çocukların su tüketimini takip etmek ve çocuklara su içmelerini anımsatmak için annelere, öğretmenlere önemli görevler düşüyor.

Su yaşamımız için temel gereksinimdir

Aslında, bir insan birkaç hafta yemek yemeden yaşayabilir ama birkaç günden fazla su içmeden yaşayamaz. Çocuklar su içtikleri zaman vücutlarının gereksinim duyduğu su alımı gerçekleşir. Su vücudun her yerindedir. Su her bir hücreye, organa ve en önemlisi de beyine kadar ulaşır.

Çocukların beyini suya ihtiyaç duyar.

Yetersiz su tüketimi sadece fiziksel değil, aynı zamanda zihinsel performansı da olumsuz etkiliyor, dikkatsizliğe yol açarak öğrenme yeteneklerini azaltıyor. Bu süreç okul çağındaki çocuklarda başarısızlığı tetikliyor. Beyin karmaşık bir organdır. Düşünmeyi, sorgulamayı, analitik düşünmeyi, öğrenmeyi ve daha fazlasını sağlıyor. Beyindeki temel bileşen sudur. Yetişkin bir insan beyni %70’den fazlası sudan oluşur. Bu nedenle yeterli su alımı bütün vücut için ve beyinin düzenli olarak çalışması için önemli oluyor.

Çocukların su tüketim miktarı

Su tüketimi her çocuğun yaşına, cinsiyetine, kilosuna, boyuna ve aktivite düzeyine göre değişiyor. Ancak yine de her çocuğun mutlaka alması gereken bir ‘su’ miktarı var. Milli Akademi Tıp Enstitüsü Gıda ve Besin Kurulu’nun verilerine göre çocuklarda günlük sıvı tüketiminin aşağıdaki miktarlarda olması gerektiğini belirtiyor.

1-3 yaş arasındaki çocuklar: 1.3 litre*
4-8 yaş arasındaki çocuklar: 1.4 litre
9-13 yaş arasındaki kız çocuğu: 2.1 litre / erkek çocuğu 2.4 litre
14-18 yaş arasındaki kız 2.3 litre / erkek - 3.3 litre
*1 litre yaklaşık 5 orta boy su bardağı kadardır.

Çocukların yeterli su içtiği nasıl anlaşılır

Çocukların yeterli su tüketip tüketmediğini anlamanın en pratik yolu, tuvalete gitme sıklığını takip etmektir. Eğer çocuklar 2-3 saatte bir tuvalete gidiyorsa, idrarın yoğunluğu normalse ve rengi açık sarı ise bu çocuğun vücudunda yeterli su olduğu anlamına geliyor. Ülkemiz üriner sistem taş hastalıklarında dünya genelinde İngiltere’den sonra ikinci sıradadır. Bu durum göz önüne alındığında su tüketimini takip etme bilincinin yerleşmesi ve erken yaşlarda su içme alışkanlığının kazanılması olası böbrek hastalarına yakalanma riskinin azalmasına neden olacaktır.

Çocukların çantasında mutlaka su bulunmalıdır

Çocuklar okulda bulundukları süre boyunca su içmeyi unutabilirler. Beslenme çantasına su eklenirse çocuk su şişesini gördükçe su içmeyi hatırlayabilir. Yeterli su tüketimine destek olur. Ayrıca velilerin okul içinde uygun alanlarda sağlıklı içme suyu olanakları olup olmadığını ya da su deposu kullanılıyorsa deponun temizliğinin rutin aralıklara yapılıp yapılmadığını da sormasında yarar vardır. Başka bir önemli nokta da okul içinde su sebili bulunuyorsa buraya alınan suların kaliteli olup olmadığını kontrol edilmelidir. Çünkü güvenli su içmek sağlığın temelidir.

Güne su içerek başlamaları sağlanmalıdır.

Çocuklar uyandıkları zaman bir bardak su içmeye teşvik edilmelidir. Çocukların erişebileceği yerlere ilgisini çekebilecek su şişesi, sürahi, suluk koyulması çocuğun su içme isteğini arttırabilir.

Gazlı içeceklere dikkat!

Okul çantasına koyulan su her gün değiştirilmeli, susuzluğunu gazlı içeceklerle gidermesine fırsat verilmemelidir.

Çocuklara örnek rol model olunmalıdır.

Çocuklar anne ve babalarını, öğretmenlerini örnek model alıyor. Bu nedenle yeterli su tüketmeleri için anne- babaların günlük su tüketimi konusunda çocuklarına örnek olmaları gerekiyor. Dolayısıyla ebeveyn ve öğretmenlerin bu konuda bilinçlenerek çocukların yanında sık sık su içerek, suyun sağlık için ne denli önemli olduğunu sık sık tekrarlamaları gerekiyor.

Diyetisyen Aysen Arıcan

Beslenme Uzmanı Aysen Arıcan'ın Diğer Makaleleri :

Beslenme Uzmanı Aysen Arıcan ile Suya Dair