PINAR SU - Yaşam PınarımSindirim ve Emilim İçin Suyun ÖnemiPINAR SU - Yaşam Pınarım

Sindirim ve Emilim İçin Suyun Önemi

Yaşam beslenmeyle, sağlıklı yaşam da ancak sağlıklı beslenmeyle olanaklı hale geliyor.
Vücudumuz yiyerek ve içerek aldığımız kaynakları varlığımızı sürdürmek için mükemmel bir mekanizma ve çalışmayla değerlendiriyor. 
Dışarıdan yiyeceklerle ve içeceklerle aldığımız besin maddelerinin kanda dolaşabilecek ve vücudumuz için kullanılabilecek hale gelmesi, vücudun onları türlü işlemlerden geçirmesi ile mümkün olmaktadır. 
En basit şekliyle; besin maddelerinin mekanik olarak parçalanmasına ve emilime hazırlanmasına sindirim, bağırsaklar yoluyla kana geçmesine ise emilim denilmektedir.

Sindirim, yiyecek ve içeceklerin ağızdan alınmasından dışarı atılana kadar ilgili organların bir sistem dahilinde çalışmasıyla oluşur. 

Yiyecek ve içecekler, sindirim kanalında ilerleme esnasında kana geçebilecek küçük yapı taşları haline getirilir ve emilime hazır hale gelmiş tüm besin öğeleri de (vitamin ve mineraller ile birlikte protein, karbonhidrat ve yağlar) kana geçer. 
Sindirim, yiyeceklerin ve içeceklerin ağza alınmasıyla başlar.

Ağızda çiğnemeyle küçük parçalara ayrılan besin tükürükle karışarak özafagus vasıtasıyla mideye geçer. Mide, yutulan besinleri salgılarıyla yarı-sulu hale getirerek, ince bağırsaklara verir, ayrıca proteinleri daha küçük yapı taşlarına parçalar. İnce bağırsaklara geçen yarı-sulu besinler, safra ve pankreas salgılarının yardımı ile sindirilir ve emilir. Kalın bağırsaklar ise su ve elektrolitleri emer ve feçes atılana kadar depo görevi görür.

Vücudumuzda farklı işlevlere sahip olan besin öğeleri sindirim ve emilim sistemi iyi çalıştığı takdirde kana geçerek vücutta kullanılabilir. Örneğin Kalsiyum emiliminde bir azalma olması demek kişi yeterince kalsiyum alsa dahi yeterince kalsiyumdan yararlanamaması ile sonuçlanır. Yiyeceklerle alınan kalsiyum emilemeyince idrar ve dışkı ile dışarı atılır.

Su olmaz ise taşıma olmaz ve yiyecekler kolay parçalanamaz

Sindirim sisteminin düzenli çalışabilmesi için öncelikle sağlıklı besinlerle beslenmek ve yeterince su içmek çok önemlidir. Çünkü su yeterince bulunmazsa sindirim kanalında yiyeceklerin taşınması ve parçalanması daha güç olur.  Su sindirim sürecindeki bu işlevi nedeniyle çok önemlidir ve vazgeçilmezdir.
Sindirim sistemindeki en ufak bir sorun sağlığımızın bozulması ile sonuçlanır. Kabızlık, ishal, ülser, hassas barsak sendromu gibi sindirim sistemi rahatsızlıklarının önlenmesi için dengeli beslenmek ve normal koşullarda günde en az 2 litre su içmek gerekir.
Diyetisyen Aysen Arıcan

* Kaynak : “Sindirim sistemi hastalıkları ve beslenme tedavisi” Şubat 2008-Ankara- Sağlık Bakanlığı Yayın No: 728

Beslenme Uzmanı Aysen Arıcan'ın Diğer Makaleleri :

Beslenme Uzmanı Aysen Arıcan ile Suya Dair